Pages

Sunday 6 December 2009

:: Siapa kita? ::

Siapa saya, siapa anda, siapa kita?? Adakah kita betul-betul tahu ke siapa ‘kita’? Adakah kita benar-benar tahu matlamat kita hidup di bumi? Dulu saya pun tidak sedar matlamat hidup saya yang sebenar. Saya tahu tapi saya tidak sedar. Tapi sekarang saya jelas dengan matlamat hidup saya. Ops! Bukan matlamat hidup saya tapi matlamat hidup ‘kita’.

Jadi, siapa kita sebenarnya? Kita adalah seorang muslim, seorang yang beragama Islam. Apa makna Islam pula? Islam bermaksud menyerah diri, tunduk dan patuh kepada perintah Allah. Ini bermaksud ‘kita’ adalah orang yang tunduk, patuh, dan menyerah diri kepada perintah Allah. Bukan kita orang Melayu, kita bangsa Malaysia tapi, ‘kita’ adalah orang Islam.

Apa pula matlamat hidup kita? Jadi doktor? engineer? jutawan muda? aktuari profesional?? Oh tidak, ini bukan matlamat hidup ‘kita’ yang sebenar, ini cuma cita-cita kita, bukan matlamat sebenar ‘kita’. Bukan matlamat kita dijadikan di bumi. Matlamat ‘kita’ cuma ada dua,

1. Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): “Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?”. Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya”. (2:30)

Matlamat pertama ‘kita’ adalah sebagai seorang khalifah di muka bumi. Seorang pemimpin. Tapi jika kita lihat hari ini, adakah ‘kita’ pemimpin dunia? Adakah ‘kita’ yang menguasai dunia, atau ‘kita’ yang dikuasai dunia? Bukanlah bermakna kita perlu menjadi kuasa dunia sekaligus, tetapi dalam proses untuk menguasai dunia, tarbiyah dan dakwah perlu dilakukan. Jika menganalisa sejarah, kita sudah kembali seperti zaman Mekah, di mana kita cuma ada dakwah sahaja tanpa negara Islam (yang sebenar) dan tamadun Islam. Jadi proses dakwah dan tarbiyah perlu dilakukan untuk mengukuhkan akidah umat Islam kini yang sudah hampir seperti kaum jahiliyah sama seperti apa yang dilakukan Rasulullah SAW sewaktu berdakwah kepada golongan jahiliyah dulu. Mengukuhkan akidah.

2. Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. (51:56)

Matlamat kedua ‘kita’ adalah untuk beribadah kepada Allah. Tapi sudah sejauh mana kita beribadah kepada Allah? Sempurnakah solat kita? Cukupkah puasa kita? Ibadah sunat pula bagaimana? Cukupkah ibadah kita untuk memberatkan timbangan mizan sebelah pahala? Sama-sama kita fikirkan. Saya mengingatkan diri saya juga. Takut rasanya bila mengingatkan diri yang sentiasa melakukan dosa dalam sedar atau tidak.

Saya selalu mendengar ayat Al-Quran ini, saya juga selalu dengar orang kata, “Kita adalah khalifah di muka bumi ni,” tetapi saya tidak sedar signifikannya dalam hidup saya. Inilah yang saya katakan saya tahu tapi tak sedar. Saya rasa ada antara kalian semua seperti saya juga kan? Kita tidak sedar matlamat hidup kita yang sebenar. Hakikat hidup kita yang sebenar. Sungguh penting untuk kita mengetahui matlamat ‘kita’. Bila kita sedar matlamat kita, barulah kita rasa bersemangat untuk buat semua perkara(perkara baik ye), sebab kita tahu kita buat kerana Allah, kita buat kerana Islam.

Semua ini saya sedar dan dapat dari satu program bernama ‘ Ini Sejarah Kita’ (ISK). Terima kasih kepada kakak-kakak usrah yang sangat banyak berkorban tenaga, masa, wang ringgit demi kami semua. Tapi jasa yang paling besar yang mereka telah berikan pada kami ialah ilmu yang sangat-sangat berguna untuk kehidupan ‘kita’. Lantas di sini, saya cuba untuk berkongsi dengan kalian semua. Saya rasa semua umat Islam wajib untuk mengetahui matlamat hidup mereka dan setiap orang Islam perlu mengetahui sejarah kegemilangan Islam untuk dijadikan contoh dan kejatuhan Islam agar kita tidak mengulangi sejarah. InsyaAllah pada entri yang lain saya akan cuba untuk berkongsi pengetahuan yang lain pula. Apa yang saya sampaikan ini adalah ilmu yang saya faham dan cuba saya kongsikan. Sesungguhnya Allah sahaja lah Yang Maha Mengetahui segala-galanya. Saya menasihati dan mengingatkan diri saya bersama-sama.

: Perkongsian dari http://aireensamirah.wordpress.com/

2 comments:

jacentajaclyn said...

A great way to get a modern replacement for an old and modern Nokia
› design › › design › 3 days ago — 3 days ago 3 years mens titanium wedding rings ago 2 years ago 3 years ago Android, Windows Phone & PC, Tablet + 8.1 titanium coating GHz, iPhone titanium chainmail X, Android, Tablet 4x8 sheet metal prices near me + 7.1 GHz, iPhone X. Windows Phone, Tablet + 6.1 GHz. titanium guitar chords

mccera said...

t714x1guonv711 japanese sex dolls,sex chair,Wand Massagers,couples sexy toys,finger vibrator,anal toys,vibrating dildos,wolf dildo,realistic vibrators s396q9umokw115

Post a Comment