Pages

Monday 14 December 2009

Hukum mengucapkan ucapan selamat bagi perayaan-perayaan agama orang bukan ISLAM.

Assalamu’alaikum..

Dalam mu’ammalah kita seharian, pasti akan berlaku banyak interaksi antara kita dengan orang bukan islam. Apabila interaksi ini berlaku, banyak masalah yang akan timbul berkaitan dengan hukum dan batasan pergaulan antara kita orang islam dengan mereka. Sebagai contohnya, masalah aurat antara kits dengan bukan islam yang mempunyai jantina yang sama dan permasalahan seperti yang tertera pada tajuk posting kali ini.

Tuntutan menjaga hubungan sesama manusia menyebabkan berlakunya keperluan untuk mengucapakan ucapan selamat kepada rakan-rakan kita yang meraikan perayaan agama mereka. Ulama’ bersilih pendapat tentang perkara ini, namun kita sebagai orang awam hendaklah bijak menerima pakai hukum yang diistinbatkan oleh para ulama’ tersebut berdasarkan hujah-hujah mereka dan situasi persekitaran kita.

Aku sisipkan beberapa pendapat ulama’ berkaitan perkara ini untuk rujukan kita bersama ;


Dr Muzammil siddiqi (President of the Fiqh Council of North America)

“You may wish happy holidays to your Christian friends, relatives or neighbors. If they give you gifts, you should thank them and accept them with cheer and should also remember them at the time of Islamic holidays.”


Sheikh Ahmad Kutty, (A Senior Lecturer and an Islamic Scholar at the Islamic Institute of Toronto, Ontario, Canada.)

“Muslims are to wish everyone the best; there is nothing wrong in wishing Christians a happy Christmas or happy season as long as you are clear in your mind that you are not condoning the specific Christian beliefs about divinity of Jesus, etc.”



Dr Yusuf al-Qaradhawi

Laman islam-0nline memuatkan salah satu kenyataan al-Qaradhawi yang berbunyi :

ويقول في تهنئة اليهود والنصارى في أعيادهم
هذه حقوق مشتركة، فإذا كان الكتابي يأتي ويهنئك ويعيد عليك في عيدك ويشارك في أتراحك ومصيبتك فيعزيك بها، فما المانع من أن تهنئه بعيده وفي أفراحه وتعزيته في مصيبته؟ الله سبحانه يقول: “وإِذَا حُيِّيتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا” (النساء: 86)، وهذا لا يعني أن نحتفل معهم، إنما نهنئ فقط، وهذا من البر والقسط الذي جاء به هذا الدين

Maksudnya lebih kurang : Dan dia (al-Qaradhawi) berkata tentang mengucap tahniah kepada perayaan Yahudi dan Kristian : “Ini (ucap tahniah) termasuk dari hak-hak bersama. Jika seorang ahli kitab datang dan mengucapkan tahniah kepada kamu dengan perayaan kamu, dan dia berkongsi kedukaan dan musibah kamu, dan dia mengucapkan ta’ziah kepada kamu dengan kedukaan dan musibah tersebut. Maka apakah pula yang melarang kamu dari memberi tahniah dengan perayaannya dan dalam kegembiraannya dan kamu ucap takziah dalam musibah yang menimpanya. Allah berfirman : “Apabila kamu dihormati dengan satu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik, atau balaslah dengan yang serupa.” (al-Nisak : 86). Ini tidaklah bermakna kita menyambut perayaan mereka bersama mereka. Sebaliknya kita hanya mengucapkan tahniah sahaja. Inilah daripada kebaikan dan keadilan yang datang bersama agama ini (Islam).”

Berdasarkan kenyataan ini, yang hanya dibenarkan adalah ucap tahniah dengan perayaan. Adapun menyambut bersama ia tetap terlarang. Maka kita tidak menghadiri rumah terbuka mereka, kerana itu termasuk sebahagian daripada merayakan perayaan mereka.


Sheikh Muhammad Saleh al-Munajjid, (ahli majlis fatwa kerajaan arab Saudi)


Beliau berpendapat perbuatan mengucapkan selamat pada hari-hari kebesaran orang bukan Islam adalah bertentangan dengan asas-asas akidah Islam. Beliau berhujah, hari perayaan agama kaum lain pada hakikatnya adalah syiar agama mereka. Umat Islam disuruh tidak meniru syiar dan budaya kaum bukan Islam. Dalam sebuah hadis sahih Rasulullah saw bersabda yang bermaksud,

“Barangsiapa meniru syiar sesuatu kaum (bukan Islam), maka ia termasuk dalam golongan mereka ” (Sahih riwayat Abu Daud).


Prof. Dr. Abdul Hayei bin Abdul Sukor , (Pensyarah Akdemi Pengajian Islam, Universiti Malaya)

adalah jelas haram bagi umat Islam menyertai Hari raya kaum bukan Islam seperti memasang lampu warna-warni di sekeliling rumah, menghias rumah dengan pokok krismas, menyertai perarakan Thaipusam dan lain-lain kerana amalan ini ada hubung kait dengan akidah. Begitu juga adalah haram bagi umat Islam jika mengucapkan selamat Hari Raya kepada orang bukan Islam pada hari-hari kebesaran agama mereka jika ianya bermaksud untuk sama-sama berhari raya dengan mereka, merelai kekufuran mereka dan berkasih sayang dengan mereka atas nama agama (mereka).

Tetapi jika maksud ucapan ‘selamat’ pada hari-hari kebesaran kaum bukan Islam itu tidak lebih hanya ikut bercuti pada hari itu, membalas ucapan selamat Hari Raya yang diucapkan terdahulu, maka saya kira pengucapan seumpama ini tidak termasuk dalam hal-hal akidah yang sekaligus menunjukkan rela hati terhadap agama dan kepercayaan mereka. Sama seperti sekiranya mereka menghulurkan makanan yang halal kepada kita dan kita terimanya dengan baik hati, serta mengucapkan terima kasih dengan makanan atau hadiah yang diberi, saya kira ia tidak ada kena mengena dengan akidah, bahkan kita harus menerimanya selagi mana ia adalah halal dan suci.

Wallahua’lam.

Sumber : http://tamar89.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment