Pages

Tuesday 1 September 2009

Permasalahan Solat Witir


كيف يصلي من أوتر أول الليل وقام آخره


س : إذا أوترت أول الليل ثم قمت في آخره فكيف أصلي؟


ج : إذا أوترت من أول الليل ثم يسر الله لك القيام في آخره ، فصل ما يسر الله لك شفعا بدون وتر ، لقول النبي صلى الله عليه وسلم : لا وتران في ليلة ولما ثبت عن عائشة رضي الله عنها أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يصلي ركعتين بعد الوتر وهو جالس والحكمة في ذلك - والله أعلم - أن يبين للناس جواز الصلاة بعد الوتر .


Maksud :

“Soalan : Jika saya telah bersolat Witir pada awal malam, kemudian saya bangun solat pada akhir malam, bagaimana harus saya solat?

Jawapan : Jika anda telah solat witir pada awal malam kemudian Allah memudahkan kamu berqiam pada akhir malam, maka solatlah mana yang anda mampu, yakni dua rakaat, dua rakaat – tanpa witir. kerana Nabi s.a.w bersabda : Tidak ada dua witir dalam satu malam.

Dan telah diriwayatkan dari A’isyah ra. bahawa Nabi s.a.w pernah bersolat 2 rakaat selepas witir dalam keadaan baginda duduk, hikmah melakukan begitu cuma Allah yang tahu – adalah ingin memberitahu kepada manusia bahawa dibenarkan solat selepas witir”

(Majmu fatawa wa maqaalat bin Baz, 11/169)


Syed Sabiq dalam fiqh sunnah mengatakan

لا وتران في ليلة: من صلى الوتر ثم بدا له أن يصلي جاز ولا يعيد الوتر.

لما رواه أبو داود والنسائي والترمذي وحسنه عن علي قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: (لا وتران في ليلة).


Maksud : Seseorang yang telah selesai bersembahyang witir lalu ingin bersembahyang sunat lagi, itu boleh sahaja tapi jangan mengulangi lagi solat witir untuk kali yang kedua. Hal ini berdasarkan riwayat dari abu daud, Nasai, dan tirmizi yang menanggapnya hasan dari Ali katanya : saya mendengar Rasulullah s.a.w bersabda tiada dua kali witir dalam 1 malam


(Fiqh sunnah, jilid 2 m/s 40)

So, Kesimpulannya,klu kite dah solat witir time terawih pada awal malamnya, boley jer bangun qiam utk solat sunat len tp x perlu buat witir la slps solat sunat qiam tu...selamat beramal..

0 comments:

Post a Comment