skip to main |
skip to sidebar
Puasa Ramadhan untuk menduduk dan melentur nafsu manusia yang degil dan keras kepala melawan kehendak Tuhan. Sebab itu umat Islam diwajibkan berpuasa sebulan sepertimana yang dituntun Allah dalam Surah al-Baqarah yang bermaksud : "Agar kalian menyempurnakan bilangan harinya dan kalian bertakbir mengagungkan Allah justeru Dia telah memberikan hidayah kepada kalian".
Di penghujung Ramadhan umat islam menamatkan ibadah puasa dengan Hari Raya Aidilfiri sebagai tanda kemenangan dan kejayaan mentarbiyah diri.
Tapi hari raya mungkin sahaja menimbulkan kesan sebaliknya. Manusia mula melepaskan tali kekangan nafsunya tanpa pengendalian yang wajar. Ini tentunya akan merosakkan kesan tarbiyah berkenaan.
Sebab itu Rasulullah s.a.w menggesa pengikutnya untuk berpuasa enam hari dalam bulan Syawal selepas sebulan berpuasa pada bulan Ramadhan. Agar dapat ditawan kembali kehendak nafsu yang mula mahu bermaharajalela itu.
Berdasarkan riwayat Abu Ayyub al-Ansari baginda bersabda: "Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian diikuti dengan puasa enam hari dalam bulan Syawal, maka seolah-olah dia berpuasa sepanjang tahun seluruhnya".- Riwayat Muslim, Daud, Tirmizi dan Ibnu Majah.
Sekiranya seseorang itu berterusan mengerjakan puasa enam ini setiap tahun, maka seolah-olah ia berpuasa selama-lamanya.
Dalam hadis yang lain terdapat tafsiran kepada hadis ini yang mengatakan berpuasa sebulan Ramadhan menyamai dengan 10 bulan manakala berpuasa enam hari dalam bulan Syawal menyamai dua bulan. Dengan itu sekeluruhannya adalah setahun.
Mungkin ada yang bertanya apakah yang dimaksudkan ia terus ditunaikan sebaik sahaja selepas 1 Syawal atau puasa sunat itu boleh ditangguhkan perlaksanaannya beberapa hari selepas hari raya?
Dengan lebih jelas, adakah boleh puasa sunat Syawal sebelum qadha Ramadhan? Ulama berbeza pendapat dalam hal ini kepada dua pendapat utama :
1. Harus puasa enam sebelum puasa qadha Ramadhan. Ini pendapat jumhur ulama sama ada secara mutlak mahupun dengan pendapat yang memakruhkan perbuatan seperti ini.
Ulama Hanafi mengharuskan puasa sunat sebelum qadha Ramadhan kerana qadha itu tidak wajid secara segera tapi wajib "Muwassa" atau (mengikut masa yang sesuai kepada orang yang magu mengqadha puasa berkenaan).
Ini juga pendapat Imam Ahmad dalam satu riwayatnya. Adapun ulama mazhab Maliki dan Syafi'i mereka berpendapat harus tapi makruh kerana melambat-lambatkan yang wajib kerana sibuk menunaikan yang sunat.
2. Haram puasa sunat sebelum mengqadha puasa Ramadhan. Ini salah satu pendapat mazhab Hambali. Pendapat yang sahih ialah harus berpuasa sunat sebelum mengqadakan puasa wajib kerana waktu qadha' itu tidak semestinya segera tetapi bersifat muwassa' atau mengikut kesesuaian masa mengqadha' ibadah berkenaan.
Kesimpulannya Islam sangat mementingkan usaha melentur dan mentarbiyah nafsu menusia. Ini kerana nafsu manusia kuat terbelenggu dengan faham asabiyah keMelayuan, keJawaan dan keAraban.
Malah mereka tidak mahu tunduk kepada ajaran Islam yang syumul dan kaffah, mereka enggan bersama memperjuangkan Islam meskipun sudah berpuasa sebulan kerana kepentingan nafsu liar yang tidak dapat dilentur dengan jayanya.
oleh : Ustaz Abdul Ghani Samsuddin
Surau Al Razi telah didirikan pada tahun 1997. Surau ini didaftarkan di bawah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) pada 23 Jun 2000 dengan pendaftaran JAWI/5/029/2/2000.
View my complete profile
Kolej Tun Dr Ismail Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia
Pages
Thursday, 1 October 2009
Berpuasa enam pada bulan Syawal
Puasa Ramadhan untuk menduduk dan melentur nafsu manusia yang degil dan keras kepala melawan kehendak Tuhan. Sebab itu umat Islam diwajibkan berpuasa sebulan sepertimana yang dituntun Allah dalam Surah al-Baqarah yang bermaksud : "Agar kalian menyempurnakan bilangan harinya dan kalian bertakbir mengagungkan Allah justeru Dia telah memberikan hidayah kepada kalian".
Di penghujung Ramadhan umat islam menamatkan ibadah puasa dengan Hari Raya Aidilfiri sebagai tanda kemenangan dan kejayaan mentarbiyah diri.
Tapi hari raya mungkin sahaja menimbulkan kesan sebaliknya. Manusia mula melepaskan tali kekangan nafsunya tanpa pengendalian yang wajar. Ini tentunya akan merosakkan kesan tarbiyah berkenaan.
Sebab itu Rasulullah s.a.w menggesa pengikutnya untuk berpuasa enam hari dalam bulan Syawal selepas sebulan berpuasa pada bulan Ramadhan. Agar dapat ditawan kembali kehendak nafsu yang mula mahu bermaharajalela itu.
Berdasarkan riwayat Abu Ayyub al-Ansari baginda bersabda: "Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian diikuti dengan puasa enam hari dalam bulan Syawal, maka seolah-olah dia berpuasa sepanjang tahun seluruhnya".- Riwayat Muslim, Daud, Tirmizi dan Ibnu Majah.
Sekiranya seseorang itu berterusan mengerjakan puasa enam ini setiap tahun, maka seolah-olah ia berpuasa selama-lamanya.
Dalam hadis yang lain terdapat tafsiran kepada hadis ini yang mengatakan berpuasa sebulan Ramadhan menyamai dengan 10 bulan manakala berpuasa enam hari dalam bulan Syawal menyamai dua bulan. Dengan itu sekeluruhannya adalah setahun.
Mungkin ada yang bertanya apakah yang dimaksudkan ia terus ditunaikan sebaik sahaja selepas 1 Syawal atau puasa sunat itu boleh ditangguhkan perlaksanaannya beberapa hari selepas hari raya?
Dengan lebih jelas, adakah boleh puasa sunat Syawal sebelum qadha Ramadhan? Ulama berbeza pendapat dalam hal ini kepada dua pendapat utama :
1. Harus puasa enam sebelum puasa qadha Ramadhan. Ini pendapat jumhur ulama sama ada secara mutlak mahupun dengan pendapat yang memakruhkan perbuatan seperti ini.
Ulama Hanafi mengharuskan puasa sunat sebelum qadha Ramadhan kerana qadha itu tidak wajid secara segera tapi wajib "Muwassa" atau (mengikut masa yang sesuai kepada orang yang magu mengqadha puasa berkenaan).
Ini juga pendapat Imam Ahmad dalam satu riwayatnya. Adapun ulama mazhab Maliki dan Syafi'i mereka berpendapat harus tapi makruh kerana melambat-lambatkan yang wajib kerana sibuk menunaikan yang sunat.
2. Haram puasa sunat sebelum mengqadha puasa Ramadhan. Ini salah satu pendapat mazhab Hambali. Pendapat yang sahih ialah harus berpuasa sunat sebelum mengqadakan puasa wajib kerana waktu qadha' itu tidak semestinya segera tetapi bersifat muwassa' atau mengikut kesesuaian masa mengqadha' ibadah berkenaan.
Kesimpulannya Islam sangat mementingkan usaha melentur dan mentarbiyah nafsu menusia. Ini kerana nafsu manusia kuat terbelenggu dengan faham asabiyah keMelayuan, keJawaan dan keAraban.
Malah mereka tidak mahu tunduk kepada ajaran Islam yang syumul dan kaffah, mereka enggan bersama memperjuangkan Islam meskipun sudah berpuasa sebulan kerana kepentingan nafsu liar yang tidak dapat dilentur dengan jayanya.
oleh : Ustaz Abdul Ghani Samsuddin
DEMI MASA
pertanyaan
KENALI SURAU AL RAZI
Surau AL Razi
Surau Al Razi telah didirikan pada tahun 1997. Surau ini didaftarkan di bawah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) pada 23 Jun 2000 dengan pendaftaran JAWI/5/029/2/2000.
View my complete profile
TUJUAN PENUBUHAN
:> Mewujudkan sebuah organisasi untuk menguruskan surau
Al Razi
:> Mengadakan Aktiviti-aktiviti berlandaskan ISLAM dalam
memenuhi tuntutan Fardhu Ain dan Kifayah
:> Menanam sifat Kepimpinan ke Atas Ahli organisai dah jemaah
ke arah akhlak dan sahsiah terpuji
Al Razi
:> Mengadakan Aktiviti-aktiviti berlandaskan ISLAM dalam
memenuhi tuntutan Fardhu Ain dan Kifayah
:> Menanam sifat Kepimpinan ke Atas Ahli organisai dah jemaah
ke arah akhlak dan sahsiah terpuji
Followers
BLOG MENARIK
LAMAN MAHASISWA
"Bertakwalah kepada Allah di mana sahaja kamu berada dan gantikanlah keburukan itu dengan kebaikan,tentu kebaikan itu akan menghapuskan Nya dan bergaulah sesama manusia dengan akhlak yang baik"
Dirimu yang ternoda
Jika dirinya diciptakan untuk mu,
Kau pasti redha akan ketentuan itu,
Namun ia bukan satu kepastian untuk di ketahui,
Kebanyakan mereka membatasi hukum,
Sedang mereka tak ketahuan ke mana cinta itu akhirnya,
Hanyut dibuaian kasih yang dimurkai,
Kelekaan mu memecah sempadan batas dan syara',
Hatimu yang sentiasa dirasuki iblis,
Memaksa dirimu berlaku curang kepada ilahi,
Kemana letaknya harga dirimu,
Haruskah maruah itu dicemari,
Berdalilkan bukti kesetiaan kasih buat si dia,
Yang belum tentu dirimu dijaminnya dikemudian hari,
Lantaran dirimu belum bergelar isteri,
Di mana pertimbangan akalmu,
Ketika dirimu diulit noda si dia,
Kemana hilangnya imanmu,
Memerangai nafsu serakah itu,
Apakah dirimu dipinggir Tuhan,
Atau sengaja dirimu meminggirkan Nya,
Benarlah cinta buta melalaikan,
Tanpa memikirkan batas syariat Nya,
Semuanya itu sebagai ujian duniawi,
Menjadi mahar yang bernilai buatmu,
Untuk ke syurga Ilahi
Kau pasti redha akan ketentuan itu,
Namun ia bukan satu kepastian untuk di ketahui,
Kebanyakan mereka membatasi hukum,
Sedang mereka tak ketahuan ke mana cinta itu akhirnya,
Hanyut dibuaian kasih yang dimurkai,
Kelekaan mu memecah sempadan batas dan syara',
Hatimu yang sentiasa dirasuki iblis,
Memaksa dirimu berlaku curang kepada ilahi,
Kemana letaknya harga dirimu,
Haruskah maruah itu dicemari,
Berdalilkan bukti kesetiaan kasih buat si dia,
Yang belum tentu dirimu dijaminnya dikemudian hari,
Lantaran dirimu belum bergelar isteri,
Di mana pertimbangan akalmu,
Ketika dirimu diulit noda si dia,
Kemana hilangnya imanmu,
Memerangai nafsu serakah itu,
Apakah dirimu dipinggir Tuhan,
Atau sengaja dirimu meminggirkan Nya,
Benarlah cinta buta melalaikan,
Tanpa memikirkan batas syariat Nya,
Semuanya itu sebagai ujian duniawi,
Menjadi mahar yang bernilai buatmu,
Untuk ke syurga Ilahi
IFTAR JAMA'I MINGGU INI
10 june 2010
0 comments:
Post a Comment